Jule- og nyttårsbesøk

5. januar 20142 kommentarer

Godt nyttår til alle våre lesere!

Farmor, farfar og onkel Ingar har vært på besøk i to uker nå. Sammen har vi feiret jul og nyttår, og ellers rukket å gjøre mange opplevelser sammen. Og, bare så det er sagt; vi har selvsagt satt pris på alle besøk vi har hatt det siste året. MEN, men det er ikke til å stikke under en stol at det er deilig med gjester som kan ta seg fram på egenhånd, som kan språket og som er lokalkjente!

IMG_1530 (Medium)
Sushi til lunsj på selveste julaften. En ny vri på de etablerte norske tradisjonene, kan man trygt si…

Det var første gang farmor og onkel Ingar fikk møte Andrea. Stor stas har det vært for oss å vise henne fram. Andrea var tillitsfull ganske kjapt.
IMG_1599 (Medium)

Farmor har til og med lært henne å like havregrynsgøt mens hun har vært her:
IMG_1145 (Medium)

IMG_1054 (Medium)

Julaften har vi jo skrevet om tidligere. 1 juledag hadde vi god julebrønsj her hjemme, og på kvelden var noen av oss på lysmesse i Rokko Island kirke. Astrid og Bård sang og Torgeir spilte. 2 juledag var vi alle invitert på «nabe» (putre-gryte) hos Liv Bakke. Her er et bilde av Ingar og David (ettåring) hos Liv.
IMG_1580 (Medium)

3 juledag hadde vi hel-dag i Shiawase no mura, et stort parkanlegg ikke så langt fra oss. Der rakk vi både puttegolf, bad og middag. Vi reiste også til Herb Garden en dag. Der hadde Torgeir og jeg ennå ikke vært, så det var kjekt å se. Det er en urtehage på en av fjelltoppene rundt Kobe. Man tar ropeway opp. Farfar og Andrea koste seg inne i tropisk drivhus:
IMG_1017 (Medium)

IMG_1117 (Medium)

IMG_1108 (Medium)
Nydelig buffet-restaurant i Herb Garden

Inni mellom alt program har farmor og farfar sørget for trilling og masse søvn for Andrea. Spesielt farfar har trillet lange turer hver eneste dag, tror jeg. Fantastisk for oss å få litt avbrekk. Vi fikk også et par kvelder på egenhånd, en kveld feiret vi bryllupsdag og en annen kveld gikk vi i bad. Godt med barnevakter!! (det er noe av det man savner ved å bo langt unna familie).
IMG_1583 (Medium)

IMG_1027 (Medium)
Frøkna har også debutert på sushirestaurant. Ingen japan-besøk uten rullebåndsushi.

Nyttårsaften var vi sammen med familien Urstad, og 2 nyttårsdag var alle norske samlet på juletrefest i Rokko Island kirke. Har desverre ingen bilder fra noen av delene..

Det nye året startet vi friskt med fjelltur på Maya-san 1 januar. Vi fikk nemlig bæremeis til jul etter eget ønske. Andrea måtte prøve den, og hun satt i den en times tid. Hun likte seg godt der oppe i høyden med god utsikt, nysgjerrig som hun er.
IMG_1038 (Medium)

IMG_1158 (Medium)

IMG_1037 (Medium)

En av de siste dagene reiste vi sammen med familien Leirvik til Kobe Flower and Bird Park. Her hadde du likt deg, mormor, bare se:
IMG_1049 (Medium)

IMG_1046 (Medium)
Vi så på Penguin Parade og Bird Show, og Andrea hilste på denne tukanen.

IMG_1043 (Medium)
På toget sammen med Mathias og Sonja.

Det kan virke som vi bare har fartet rundt… Det har vi ikke. Andrea har også kost seg hjemme i stua med mange mennesker å sjarmere. Mange fang å sitte i, mange personlige underholdere, og mange å kikke i bøker med. Hun har også hatt daglig danseoppvisning til julemusikk fra anlegget.

IMG_1149 (Medium)

IMG_1577 (Medium)

Takk for denne gang farmor, farfar og onkel! Kos fra Andrea.